جادههای گلستان این روزها تردد روزانه بیش از 600 هزار خودرو را تجربه میکند و راهداری و پلیسراه استان تلاش میکنند برای مسافران و مردم این استان سفری ایمن را رقم بزنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، محورهای استان گلستان در روزهای پایانی تابستان به یکی از پرترافیکترین محورهای کشور تبدیل شده است؛ مسیری که همزمان هم مقصد گردشگران داخلی به شمار میآید و هم شاهراه عبوری برای زائران مشهد مقدس.
آمارها نشان میدهد از ابتدای امسال تا 26 شهریور، بیش از 109 میلیون تردد در محورهای استان ثبت شده که 55 میلیون آن تنها در فصل تابستان رخ داده است. این حجم سنگین تردد، میانگین روزانه را به بیش از 613 هزار خودرو رسانده و در روزهای پایانی شهریور رشد 30 درصدی را تجربه کرده است.
عادل مصدقی، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای گلستان در این باره در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در گرگان، اظهار کرد: محورهای گلستان تنها یک مسیر استانی نیست، بلکه این استان بخشی از کریدور شمال شرق کشور است و هر افزایشی در سفرها، بلافاصله در حجم ترافیک محورهای آن خود را نشان میدهد.
وی توضیح داد: برای کنترل شرایط، تردد کامیونها و تریلیها از 20 تا 31 شهریور در محور نوکنده – جنگل گلستان – چمنبید از 6 صبح تا 24 شب ممنوع شده است، مگر برای خودروهای حامل مواد سوختی و فاسد شدنی.
به گفته مصدقی، در دولت چهاردهم 550 کیلومتر روکش آسفالت، 21 کیلومتر روشنایی، 97 کیلومتر راه روستایی و ایمنسازی 7 تقاطع و دوربرگردان اجرا شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای گلستان عنوان کرد: ایمنی مطلق در جاده وجود ندارد؛ راننده باید خود را با استانداردها وفق دهد و عامل انسانی مهمترین بخش معادله ایمنی است و در بسیاری از حوادث نقش عامل انسانی بسیار پررنگتر است.
مصدقی عنوان کرد: اما در سوی دیگر، پلیس راه استان نیز با توجه به افزایش حجم سفرها دغدغههای خود را دارد. سرهنگ محمود شهرکی، رئیس پلیس راه گلستان، کاهش جانباختگان را هدف اصلی دانسته و گفته از ابتدای سال تاکنون، 7 نفر کمتر از پارسال در جادههای استان جانباختهاند. بیشترین تصادفات در محورهای شرقی استان از جمله گرگان - علیآباد و آققلا - بندرترکمن رخ داده است.
وی علت اصلی را در حوادث منجر به فوت عدم توجه به جلو رانندگان عنوان میکند که در 35 درصد حوادث نقش داشته و ناشی از خوابآلودگی یا استفاده از تلفن همراه بوده است. پس از آن، انحراف به چپ، سبقت غیرمجاز و عدم رعایت حق تقدم مهمترین عوامل حوادث هستند.
مصدقی بیان کرد: پلیس در این مدت 5650 خودرو را به دلیل تخلفات پرخطر توقیف کرده است. برخورد با پلاکهای مخدوش نیز به طور جدی پیگیری شده و به گفته شهرکی، آمار این تخلف به حداقل رسیده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای گلستان تأکید کرد: وقتی بین یک کامیون و یک خودروی سواری تصادف رخ دهد، شدت حادثه مرگبار است. نبود کامیونها در محورهایی مثل جنگل گلستان تأثیر مستقیمی بر روانی ترافیک و کاهش شدت حوادث دارد.
وی گفت: یک نمونه موفق در ایمنسازی، مسیر کردکوی – بندرترکمن است که با اجرای جداکننده فیزیکی، آمار تصادفات فوتی در آن به صفر رسیده است. این تجربه به باور پلیس باید در دیگر محورهای پرتردد مانند آققلا – گنبد و گنبد – کلاله نیز اجرا شود.
مصدقی بیان کرد: آمارها نشان میدهد بیش از 40 درصد خودروهای در حال تردد، پلاک غیربومی دارند، یعنی استان هم مقصد گردشگری است و هم معبر سفر. این شرایط اهمیت سامانههای اطلاعرسانی راهداری را بیشتر کرده است؛ جایی که مسافران میتوانند از طریق تلفن 141، سایت 141.ir و اپلیکیشن 141 از وضعیت جادهها، ترافیک، شرایط جوی و خدمات رفاهی مطلع شوند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای گلستان عنوان کرد: هر چند توسعه زیرساختها و نظارتهای پلیس نقش مهمی در مدیریت ترافیک دارد، اما مسئولان تأکید میکنند که عامل انسانی و رعایت قوانین رانندگی همچنان کلید اصلی کاهش حوادث و تضمین سفرهای ایمن است.
انتهای پیام/